Stena Line
Stena Line
05.03.2015

Stena Germanica w Stoczni „Remontowa” - półmetek prac nad pierwszym na świecie promem zasilanym metanolem

Już na półmetku znajdują się prace nad przebudową promu Stena Germanica w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA. Od końca marca bieżącego roku Stena Germanica rozpocznie kursowanie jako pierwszy prom napędzany metanolem.

 

Dzięki temu Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie będzie posiadał w swojej flocie prom napędzany nowym paliwem, które znacząco zmniejszy emisję siarki i cząstek stałych w porównaniu do wcześniej stosowanych paliw okrętowych. 

 

Olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy Stena Germanica będzie pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem. Projekt realizowany jest przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä - wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - firmą Methanex Corporation. Przebudowa Stena Germanica rozpoczęła się pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego SA. i ma zostać ukończona pod koniec marca br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wynosi około 22 mln euro.

 

- Modernizacja statku przebiega z powodzeniem. W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu. Realizacja tego projektu była możliwa dzięki dobrej współpracy naszego zespołu technicznego z firmami Wärtsilä i Methanex. - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

 

Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) wykorzystywanym dodatkowo.

 

Emisja zanieczyszczeń przy użytkowaniu metanolu jest porównywalna do LNG, uważanego obecnie za najczystsze paliwo, ale zapotrzebowanie na specjalną infrastrukturę jest znacznie mniejsze, a obsługa - znacznie prostsza. Projekt związany z metanolem nie jest też pierwszym prowadzonym przez Stena Line na tym polu. Od 2005 roku Stena Line prowadzi Program Oszczędzania Energii mający zmniejszyć wpływ zużycia paliwa na środowisko. Dzięki temu programowi zużycie energii na statkach zmniejszyło się o 2,5% rocznie.

 

 

Źródło: Stena Line

 

Stena Germanica - pierwszy prom napędzany metanolem Stena Line Polska

Twoje rezerwacje Twoje wyceny
Nr dyżurny 24/7
663 500 060