Hornelen (jego nazwa nawiązuje do góry położonej na norweskiej wyspie Bremangerlandet) to jeden z dwóch promów zamówionych w ubiegłym roku przez Fjord1 w tureckiej stoczni Ada w Tuzli według projektu powstałym w Multi Maritime. Jednostka ma 70 metrów długości, a na pokład może zabrać 199 pasażerów oraz 60 pojazdów osobowych.
Prom będzie obsługiwał połączenie pomiędzy Måløy a Oldeide w zachodniej części Norwegii, gdzie zastąpi statek Vågsøy, który zostanie przesunięty na inną trasę.
Oba promy, które zostały zbudowane w Turcji, to nie jedyne promy, które w ostatnim czasie zamówione zostały przez Fjord1. Niedawno armator zdecydował się na zamówienie dwóch nowych promów elektrycznych, które powstaną w tureckiej stoczni Tersan, a na trasę mają wejść w 2018 r. Każdy z nich będzie mógł zabrać na pokład 349 pasażerów, 120 pojazdów osobowych oraz 12 pojazdów ciężarowych. Statki zostaną wyposażone w baterie o dużej pojemności, które pozwolą na wielogodzinną pracę bez konieczności ładowania.
Fjord1 to norweski konglomerat, który powstał w 2001 r. W tej chwili jest jednym z najważniejszych podmiotów na norweskim rynku transportowym. Operator dysponuje obecnie flotą ponad 80 statków, ok. 400 autobusów oraz prawie 150 pojazdów ciężarowych. Przedsiębiorstwo zatrudnia blisko 2200 pracowników. Firma pochwaliła się niedawno rekordowymi zyskami. W pierwszym półroczu tego roku osiągnęła wynik w wysokości 150,9 milionów koron norweskich (zysk przed opodatkowaniem). To najlepszy rezultat od czasu rozpoczęcia działalności przez przedsiębiorstwo.
PromySkat
Źródło: Fjord1