Promy obsługujące dziś Hebrydy Zewnętrzne oraz zachodnie wybrzeże Szkocji mogłyby być zasilane ekologicznym wodorem, pozyskiwanym ze zainstalowanej na lądzie elektrowni wiatrowej. Tak wynika z badań przeprowadzonych w ramach projektu Scottish Western Isles Ferry Transport Using Hydrogen (SWIFTH2). Jego celem było zbadanie, czy na trasach, w ramach siatki połączeń obsługiwanej dziś przez dziewięć promów w barwach Caledonian MacBrayne, można zaangażować jednostki zasilane wodorem.
Jak wynika z ekspertyzy, która miała ocenić, czy realizacja takiego przedsięwzięcia jest możliwa, najwięcej punktów otrzymały połączenia: Barra-Eriskay (w kategorii promów małych) oraz Stornoway-Ullapool (wśród tras obsługiwanych przez duże jednostki). W przypadku pierwszej linii, roczne zużycie wodoru wynosiłoby 219 ton, a na drugiej z tras – 3676 ton. Do wyprodukowania paliwa na pierwszą z tras konieczna byłaby jedna turbina o mocy 4,3 MW, a w przypadku drugiej – 15 turbin wiatrowych.
W czasie analizy sprawdzono też, jakie korzyści z takiej inwestycji zyskałoby środowisko. W przypadku pierwszej, krótkiej trasy, każdego roku do atmosfery trafiałoby 676 ton dwutlenku węgla mniej. Druga trasa to zmniejszenie emisji CO2 w regionie aż o 21 815 ton.
Koszty wyprodukowania takiej czystej energii byłyby nieco wyższe. Oszacowano, że byłoby to - w zależności od trasy - od 11 do 17 pensów za 1 kWh. Dziś jest to 5 pensów za 1 kWh pozyskaną z konwencjonalnego paliwa. Podkreślono jednak, że ten rozstrzał jest mniejszy od spodziewanego. Zaznaczono, że w przyszłości stawki za energię pozyskiwaną z odnawialnych źródeł energii mogą się jeszcze zmniejszyć.
Badania przeprowadzone zostały przez Point and Sandwick Trust przy udziale siedmiu innych branżowych podmiotów. Ekspertyza została częściowo sfinansowana przez szkocki rząd w ramach programu Low Carbon Infrastructure Transition. Kolejną fazą projektu będzie wykonanie szczegółowego studium wykonalności projektu dla dwóch wspomnianych tras.
Źródło: AOG